TKANEE
  • Domů
  • Tkalcovská soutěž 2025
  • Kurzy
  • Blog
    • Knihy
  • Kdo jsem
    • Reference
  • Kontakt
  • Tvé kurzy

Tkalcovská soutěž 2025

Překonejte sami sebe v přátelském tkalcovském klání

  • Úvod do soutěže
  • Jak to probíhá
  • Aktuální ročník
  • Výsledky 2025
  • Předchozí ročníky

Když se vaše nitě střetnou

Úvod do soutěže

Tkalcovská soutěž je prostor, ve kterém můžete ukázat své umění. Vaše projekty, které spatří světlo světa. Ať už začínáte a nebo tkáte dlouho.

Je to místo, kde se jednou za rok setkáme, abychom soutěžili hlavně sami se sebou a s časem. Místo, které nás nutí se o kousek ve svých dovednostech posunout. 

Cílem není jen poměřit svá díla, ale předat si zkušenosti, inspirovat se a ukázat světu, co se dá tkát.

Obecně k soutěži

  • Kdy se tkalcovská soutěž koná? Nejčastěji v říjnu, je navázaná na akci Textilní řemesla živě a moderně v Toulcově dvoře.
  • Co budete tkát? Cokoli. Nejste omezeni ani technikou, rozměry či materiály. Jediná podmínka je trefit se do tématu. Měli jsme například: Mýty a legendy, Počátek, monochromatickou černou a bílou a letos jsou to Kořeny.
  • Kdo se může účastnit? Kdokoli, kdo tká.
  • Jak vybíráte vítěze? V soutěži jsou 2 druhy kategorií:
    • podle délky praxe: Začínající tkadlec (tká méně než 2 roky) a Tkadlec (tká více jak 2 roky).
    • podle způsobu hlasování: Hlavní kategorie probíhá on-line, kde se do hlasování zapojuje široká veřejnost pomocí formuláře. Živá kategorie probíhá v rámci živé akce, do které se může zapojit široká veřejnost, jež je na akci přítomná.
Pravidla soutěže
Soutěžní koláže
Soutěžící tkadleny

Tudy se dostanete k hlasovacímu formuláři pro online kategorii (dostupné od 20:00, 11. června).

Hlasování v hlavní kategorii
  • 00dní
  • 00hodin
  • 00minut

Jak a kdy proběhne živé hlasování?

Živé hlasování proběhne v sobotu 15. června 2024 v nových prostorách Matáty na náměstí v Brně – Husovicích (Dukelská třída 60, Brno)

Na místě budou k vidění naživo soutěžní kousky a mimo ně taky organizátorky, se kterými si můžete o tkaní popovídat :-). Budeme se na vás těšit! Hlasování probíhá od 10:00 do 13:00 a ve 14:00 protom proběhne slavnostní vyhlášení výsledků a předání putovního zlatého člunku a putovní zlaté jehly hlavním výhercům.

Jak probíhá tkalcovská soutěž

Zveřejnění prací

V úterý 14. října 2025 ve 20:00 zveřejníme přihlášené práce a spustíme on-line hlasování.

Ukončení hlasování

Ve čtvrtek 16. října 2025 ve 22:00 ukončíme on-line hlasování.

Hlasování na živé akci

V sobotu 18. října 2025 se sejdeme na živé akci Textilní řemesla a necháme hlasovat její návštěvníky.

Výsledky

V sobotu 18. října 2025 v podvečer vyhlásíme výsledky všech kategorií, které se následně objeví jak zde, tak na Facebooku.

Tkalcovská soutěž 2025

Rezetkáváme se

  • Kdy se tkalcovská soutěž koná? 14. až 18. října 2025
  • Co budete tkát? Cokoli. Téma: Kořeny
  • Kde bude živá akce? Textilní řemesla – živě a moderně, od 10 do 18. hodin, Toulcův dvůr, Praha 10 – Hostivař, Dobrovolné vstupné
Medailonky soutěžících
Facebooková stránka soutěže
Přihlásit se do příštího ročníku

Výsledky letošní soutěže

Jak to všechno dopadlo?
 
Aneb slavnostní vyhlášení letošního ročníku Tkalcovské soutěže a malá rekapitulace všech koláží, doplněná o autorky.
Děcka, byla to nádhera!!!
 
Kategorie Online:
  • Začínající tkadleny:
    • 1. místo: Iveta Šmejcová (Kořeny mé tkalcovské duše)
    • 2. místo: Alena Soušková (Pod povrchem / Beneath the surface)
    • 3. místo: Magdalena Bieliková (Kořeny našich předků)
  • Tkadleny:
    • 1. místo: Markéta Tallerová (Kořeny našeho rodu)
    • 2. místo: Veronika Nová (Felicitas lucens)
    • 3. místo: Hana Hančlová (Hranice návratů)
 
 
Hlavní kategorie naživo, Toulcův dvůr:
  • Začínající tkadleny:
    • 1. místo: Alena Soušková (Pod povrchem / Beneath the surface)
    • 2. místo: Iveta Šmejcová (Kořeny mé tkalcovské duše)
    • 3. místo: Dana Červencová ( Kořeny)
  • Tkadleny
    • 1. místo: Hana Hančlová (Hranice návratů)
    • 2. místo: Markéta Tallerová (Kořeny našeho rodu)
    • 3. místo: Dana Dantha Homolková (Tady a teď kořeny života)

Zde najdete od 14. října všechny letošní soutěžní koláže.
Hlasování bude probíhat od 14. 10. 20:00 do 16. 10. 22:00.
Nejfříve si prohlédněte soutěžní kousky a potom klikněte na:

Hlasovat

Pokud chcete vidět fotografie ve větším rozlišení, klikněte na Zoneramu.

Kořeny mé tkalcovské duše, kořeny přírody

Kořeny mé tkalcovské duše, kořeny přírody

Autorka: Iveta Šmejcová

Soutěžní produkt v sobě pojí stránku přírodní a etnografickou.

Svými barvami znázorňuje čistotu kořenů, kolem kterých proudí životodárná voda. Nadzemní část a část pod zemí dělí jemná linie. Pod zemí kořeny dále pokračují jako volné nitky plné vláhy. Nad zemí pak ukazují kořeny svou čistotu barvou lýka. Proto je i zvolen materiál ve složení bavlna a hedvábí.

Druhá část zpracování znázorňuje kořeny mého tkaní, které si mne našlo v krásné a zároveň divoké zemi plné průzračných horských řek (modrá barva až fialová, protože když do takové vody ponoříte prsty, tak vám zaručeně zfialoví) a vyprahlých nížin (zlatavá). V zemi, kde se odpradávna tkalo v každé chalupě a na podlaze nesměl chybět tkaný koberec. Krajkové motivy znázorňují prvky, které si ženy s láskou vetkávaly do své výbavy, např. i do ozdobných ručníků. Malá zamotaná „klubíčka“ zase znázorňují tamní pravidelné poryvy větru, které se opakují v chladném období v pravidelných intervalech, nejméně po 7 dnech – 7 klubek po každé straně ornamentu. „Děrované“ řady znázorňují ženy a muže při tradičním tanci, kdy se spolu drží v řadě, jeden druhého kolem pasu, a ruce se jim vzájemně kříží. 

Slezské Beskydy

Slezské Beskydy

Autorka: Kateřina Bujdošová

Materiál osnova i útek: průmyslově zpracovaná příze (ČR) 75% ovčí vlna 25% nylon

Celkový rozměr: 170cm x 33cm

Moje kořeny jsou v kraji, kde mí předkové žili po mnoho generací skromným, ale hodnotným životem. Své bohatství nehledali v majetku, ale v krásné přírodě okolo sebe, uprostřed lesů na svazích hor. Společnost jim vždy dělaly všudypřítomné ovečky, které zajistily nejen obživu a ošacení. Právě zde žijí dodnes srdeční a odolní lidé, nazývající se Gorole, pevně zakořenění v malém regionu. Uchovávají si nejen své jedinečné nářečí, ale i tradiční písně, tance a lidové kroje, které vyprávějí příběhy jejich předků. Folklor tu není jen vzpomínkou – je živý, pulsující v každém setkání, v každém úsměvu. Takové jsou Slezské Beskydy, taková je i moje šála.

Vlněná příze je barvená vlastnoručně pomocí potravinářských barviv a kyseliny citronové.

Kořeny našich předků

Kořeny našich předků

Autorka:Magdalena Bieliková

Tento polštář je vytvořen s úctou k těm, kteří před námi žili z darů přírody — na slovenských loukách a kopanicích, kde pramení kořeny našich předků. Ovce plemene Valaška tam spásaly šťavnatou trávu a na podzim darovaly svou vlnu – hřejivý dar, který naši předkové s úctou zpracovávali. Kořeny lnu zase čerpaly sílu matky země, aby na podzim odevzdaly úrodu, z níž se rodila tkanina pevná jako život sám.

Ruka člověka, jemná a znalá, trpělivě proměňovala dary přírody – vlnu stříhala, prala a česala, len máčela a třepala. Během dlouhých zimních večerů se roztočil kolovrátek a z česanců se rodilo vlákno. Vlákno, z něhož vzniklo plátno, později ručně sešité – tak, jako kdysi.

Tehdy nezbytnost, dnes symbol dědictví. Kořeny našich předků připomínají, že síla tradice je stále přítomná – v řemesle i v nás.

Rozměry polštáře: 40 × 40 cm

Použitý materiál:

Ovčí vlna (plemeno Valaška) – z domácího slovenského chovu, zpracovaná do česance třetí stranou, mnou spředená a utkaná.

Len – na Slovensku tradičním způsobem vypěstovaný, zpracovaný a spředený třetí stranou, mnou utkaný. Lněná nit použita i při šití.

Kořeny

Kořeny

Autorka: Dana Červencová

KOŘENY  –  znamenají, že tvé vlastní kořeny (původ, rodina, zkušenosti, prožitky) nejsou šedé ani obyčejné, ale nesou paletu

barev – něhu, osud, proudění, vášeň, naději i rovnováhu. Že i bolestné části minulosti (např. těžké chvíle) mohou být barvou – třeba temnou, ale přesto součástí celku, který dává životu hloubku.

K – Krása (růžová)
Růžová je barvou jemnosti, něhy a lásky. V kořenech představuje krásu toho, co nás stvořilo – vztahy, city, rodinné pouto. Ukazuje, že naše minulost není jen břemeno, ale také zdroj radosti a harmonie.

 O – Osud (fialová)
 Fialová je barva spirituality, tajemství a vyššího smyslu. Kořeny v této barvě nám připomínají, že nejsme jen náhodou zde – neseme v sobě nitky osudu, které nás propojují s předky a vedou cestu vpřed.

 Ř – Řeky (modrá)
 Modrá symbolizuje proud života, klid i hloubku. Řeky jako kořeny odnášejí minulost, přinášejí nové zkušenosti a spojují nás s mořem kolektivního vědomí. Kořeny jsou proudem, který nás drží i posouvá.

 E – Emoce (červená)
 Červená je barvou vášně, síly a života. V kořenech představuje vše, co v nás žije nejhlouběji – radost i bolest, lásku i hněv. Emoce jsou živou mízou, kterou kořeny nasávají a předávají do naší „koruny“.

 N – Naděje (žlutá)
 Žlutá září jako slunce. V kořenech představuje víru, že i v temnotě půdy roste něco krásného. Naděje je světlo, které živí naše cesty a umožňuje růst, i když zatím nevidíme plody. 

Y – Yin-Yang (černá a bílá)
Černá a bílá symbolizují rovnováhu, jednotu protikladů. Kořeny v sobě nesou i stíny, i světlo. Připomínají, že naše síla spočívá v přijetí obou pólů – bolesti i radosti, pádu i vzestupu, konce i začátku.

Vzor DIAMANT – symbol pevné síly tradice v rodině. Tak jako kořeny stromů vzniká někde hluboko v zemi pod velkým tlakem. Rozkvět, pokračování života, věčný cyklus (kořeny – hluboko, lesk – to co je vidět).

Kořeny je pouto rodiny, síla jít dál, rozvíjet, motivovat, vzkvétat, vzdělávat. Když zakopneš, vstaneš a jdeš dál.

 

Materiál je průmyslově zpracovaná příze.

Felicitas lucens

Felicitas lucens

Autorka: Veronika Nová

Květiny jsou více než jen krásné a barevné.
Je to i část skrytá pod povrchem, v temnu, černobílá.
Životodárné kořeny.
Právě tady vystupují na světlo – ve tmě se rozzáří.
Připomínají nám tím, že bez nich by nebylo co obdivovat.

Jetel luční – Trifolium pratense
Léčivá bylina, čtyřlístek pro štěstí

technika: doubleweave pick-up
velikost: 22 x 32 cm
materiál: vyšívací nitě (černá a fosforeskující bílá)

Tady a teď kořeny života

Tady a teď kořeny života

Autorka: Dana Dantha Homolková

Tak, jako strom vyrůstá z kořenů, stejně tak naše duše roste na pevném základu přítomných okamžiků. Náš život se skládá z malinkých kousků, dějí se tady a jsou teď. A i když nám můžou připadat často stejné, při bližším pohledu a větším procítění zjistíme, že každý okamžik je jedinečný. A kdyby tady bylo tam a teď by bylo jindy, byl by to zcela jiný okamžik. A přesně takový je tenhle šátek, dívejte se pozorně, ať vám nic neunikne. 

Život máme protkaný událostmi, kterým v daný okamžik přikládáme větší váhu, můžou to být třeba důležitá rozhodnutí určující další směr naší cesty, ale když se na sklonku života za sebou ohlédnete, zjistíte, že to byly jen drobné nitě vložené mezi všechny ty ostatní okamžiky (na šátku je najdete v podobě inlays, při důkladném zkoumání jsou výraznou dominantou, ale při celkovém pohledu symbolizují naprostou nevýznamnost těchto událostí) 

A kde je začátek a kde konec našeho života? Kdo ví. Smrt je jen opuštěním hmotného těla aby duše mohla plout dál. Nebojme se smrti, prožijme ji tady a teď a kdo ví, třeba při ještě vzdálenějším pohledu zjistíme, že to byla jen další nevýznamná nitka uprostřed té záplavy přítomných okamžiků. 

Buddha řekl: „Žij tady a teď a hleď dělat všechny cítící bytosti šťastné a neubližuj jim”

Délka: 465cm

Šířka: 70cm

Osnova: ananas (část ručně barvená mnou a dalšími dvěma stranami)

Útek: hedvábí/perla/stellina (ručně barvená mnou)

Inlays: eri hedvábí (ručně barvené další stranou)

Hranice návratů

Hranice návratů

Autorka: Hana Hančlová

Ze všech způsobů, jak téma kořenů pojmout, jsem sáhla po tom nejprvoplánovějším námětu. Po siluetách stromů zakořeněných v půdě, která už možná pamatuje lepší doby.

Tohle měla být pocta životu, který si cestu prorazí i skrze spálenou zem. Konstatování, že tady nad zemí si příroda stejně vezme, co její jest. Při tkaní se ale má pozornost stále víc obracela dolů, pod povrch, do těžké hlíny, kde život klíčí a kam se po smrti zase vrací. 

Má tkanina nemá rub a líc. Lze ji tak pověsit na zeď i zavěsit do prostoru, z každé strany ukáže jinou podobu.

Osnovu má z buretového hedvábí v krémovém a hnědočerném až černém odstínu. V horní části obrazu je bílým a černým buretem vytkávané plátno a dolní část je tkaná jako tapiserie z ručně předených přízí, ve kterých jsem recyklovala odstřižky z minulých osnov. Tyhle původně různobarevné příze z přírodních materiálů jsem míchala s vlnou a přebarvovala, až mi vznikla paleta odstínů od studených a teplých šedých přes černé s různými podtóny, až po tlumeně okrovou. Příze s proměnlivým leskem i strukturou. Mým cílem byl popelavý efekt, uhlí a zemina. 

Pro spodní část obrazu bylo potřeba osnovu o třetinu zredukovat, a tak se tyto nepotřebné osnovní nitě rozpadly na kořeny stromů nad nimi. 

Rozměry:

100 x 56 cm tkaná část

123 cm včetně dřevěného závěsu a třásní

Kořeny našeho rodu

Kořeny našeho rodu

Autorka:Markéta Tallerová

KOŘENY NAŠEHO RODU sahají do konce 17. století, kdy podle zápisu v matrice, přichází do Čech pan

Godefried z města Magdeburg…

V té samé době, v roce 1690 v Magdeburgu opisuje písař knihu vzorů, podle kterých teď tkám…

Třeba si pan Godefried před 330 lety přinesl do nového domova podobný závěs…

rozměr: 135 x 80 cm

materiál: ručně barvená bavlna

technika: double weave

Pod povrchem / Beneath the surface

Pod povrchem / Beneath the surface

Autorka: Alena Soušková

Rozměry výrobku:  67×104(bez třásní), 67×117 (včetně třásní)

Materiál:

– přírodní cotolin 16/2 , autorkou experimentálně barvený hlínou (jíly)

– ovčí vlna přírodních odstínů + barvená hlínou

– koňské žíně

– příze na visible mending+konce střapců: cotolin, len

– skleněné korálky

Na počátku stála úvaha, co vlastně stojí u kořenů tkalcovského řemesla. Mimo jiné jistě i zvídavost, hravost, ochota experimentovat. Kořenům se nejlépe daří v půdě, volba proto padla na barvení jíly. Očekávala jsem odstíny hnědé, ale hlína tvrdošíjně trvala na tom, že dominantními barvami budou béžová a růžová.

Inspirací pro samotnou práci pak byla rozmanitost, která se skrývá pod povrchem, v půdě spolu s kořeny nebo v lidské mysli. Proměnlivost, prchavé vzory, nahodilost, pomíjivé a zdánlivé  (a)symetrie, nápady a myšlenky (bytosti), které se vynořují a opět mizí. Mnohovrstevnatost i provázanost byla umožněná dvojitým tkaním na osmilistém stavu, jen abych se vždy znovu pokorně vracela k podmanivosti prosté plátnové vazby. Technické problémy spjaté s kombinací postupů byly ponechány přiznané, s odkazem na japonskou estetiku nedokonalosti wabi sabi, případně řešené jako visible mending. Významnou roli hrálo okouzlení vlákny živočišného původu – vlnou a koňskými žíněmi – a snaha je ponechat volné, nespoutané v jejich přirozenosti. A na konec ozvěny historie – kombinace tkaní s krosienkami. Radost z tvorby, která stojí u kořenů lidské přičinlivosti a je zlatou nití (tkání) spojující všechna tradiční řemesla.

Díky za příležitost, byla to jízda.

Kořeny rodu

Kořeny rodu

Autorka:Michaela Gaja Dostálová

Osnova: Cotolin (50% bavlna, 50% len)

Útek: Cotolin (50% bavlna, 50% len)

       100% Len

Kořeny: 100% ovčí vlna (ručně předená)

Pro téma kořeny jsem zvolila jednoduchou plátnovou vazbu, kde hezky vyniknou vetkané kořeny z ručně předené vlny.

Osnova je z přírodní příze cotolin. Útek je z téže příze a z lněné příze barvené výrobcem.

Odlišnými barvami přízí a malými změnami vzoru v nepravidelných pruzích znázorňuji různé geologické vrstvy Země, kterými kořeny prorůstají do hloubky.

Uprostřed kořenů je vetkána runa Othala znázorňující domov, vlast a kořeny.

Na spodní části kabelky jsem ponechala třásně. Stejně jako každý jeden člověk z rodu je jiný, tak i třásně jsou zapleteny různorodě a doplňují je přírodní a růžové dřevěné korálky.

Kořeny rodu jsou pro mne osobně velmi důležité, stejně jako blízká rodinná pouta a bezpečné útočiště domova a rodiny. Toto všechno mi pomáhá nalézt sebe a své místo zde na Zemi.

Moc ráda se vracím do rodného domu mé babičky. Celé toto místo má pro mne své magické kouzlo. Stavení s kamny na dřevo, staré ovocné stromy v sadu, které zasadil můj praděd, louky a lesy se všemi svými dary. Venkovský hřbitov plný zapomenutých hrobů, kde rostou šípky a naskýtá se nádherný pohled na hory i údolí… To je mé dětství i dospělost, mé kořeny…

První hřích

První hřích

Autorka:Jitka Sovová

Téma Kořeny. Dlouho jsem si říkala, co s tím? Co můžou být kořeny? Jasně, kořeny rostlin, pro ně velice důležitou částí těla. Co dál? Možná rodinné kořeny, historické kořeny? Kořeny slov? Hm, ale co jít více do hloubky, víc do abstraktna. Co ještě můžou být kořeny? Co třeba něco pradávného, původního, prvotního? Kořeny všeho zla? A pak jsem to najednou měla. Tak vznikl „První hřích“…

Použitá technika je dvojité tkaní, materiál bavlna, k natažení posloužila větev jabloně

Rozměr: 33 x 37cm

Název tkaniny

  • popisek popisek
  • popisek popisek
  • poooooooopiseeeeeeeeee
  •  
  •  
Hlasovat
TMA

TMA

Název: Tma

Text: Jemná šála představující nekonečnou tmu protkanou pouze stříbrnými odlesky hvězd, tkáno na stavu s pevným listem, výsledná šíře 35 cm, délka 1,5 m.

Ortus lucis (vzestup světla)

Ortus lucis (vzestup světla)

Název: Ortus Lucis (Vzestup světla)

Materiál osnova i útek: průmyslově zpracovaná příze (ČR) 75% ovčí vlna, 25% polyamid, 60tex x4

Celkový rozměr: 295cm x 34cm

„Počátek“ je pro mne okamžik, kdy z nekonečné temnoty vesmíru vystoupily hvězdy a zrodilo se světlo. Stejně jako ve vesmíru, i na mé šále září hvězdy žlutými a modrými tóny. Zvolila jsem vzor pro 7 listů „Bethlehem Star“ od Mary Dargie. Správné zavlečení osnovy dle vzoru i dlouhé sekvence opakování byly pro mne velkou výzvou, stejně jako práce s ovčí vlnou.

The journey

The journey

Počátek?

Pro mě představuje začátek cesty, životní etapy. Barvy vyjadřující osoby, které se vtisknuly do mé cesty… rodina, přátelství a láska. Každá jednotlivá barva vypráví příběh… příběh lidí, co člověk bezmezně miluje. Strom života s kráčející dívkou životem, ať je jakýkoliv.

Délka: 4,7m plus třásně

Šířka: 74cm

Osnova: tencel, tencel/len, bambus, bavlna, většinový podíl tencel.

Útek: Mulberry silk, Swiss mulberry silk

Výšivky a detaily jako inlays aj. se skládají z bambusu, tencelu, peppermint, mulberry silk, swiss mulberry silk, raw tsumugi silk a bourette silk..

Detaily: lenolace, výšivka dívky ‚patterned inlay‘, inlays, colors block, pooling, change pattern.

Třásně volné a boho styl motané s korálky, ozdobnými kovovými komponenty, které jsou použité i na stromu. Vše, co se barvilo, je ručně barvené.

Caffeine

Caffeine

Když se řekne počátek, nemusím chodit pro inspiraci daleko, stačí se zamyslet nad tím, jak začíná můj den – a já si své ráno nedokážu představit bez ranní kávy, voňavého tmavě hnědého pokladu vylepšeného trochou mléka. Ve stejných barvách jsem tedy utkala lehký, vzdušný šál se vzorem, který je stejně komplexní jako chutě a vůně tohoto lahodného nápoje.

rozměry: 58 x 158 cm + třásně

materiál: 50 % merino, 50 % tencel, inlays merino se stelinou

návrh: vlastní variace na vzor Marian Stubenitsky

Caffeine
When you say beginning, I don’t have to go far for inspiration, just think about how my day starts – and I can’t imagine my morning without my morning coffee, a fragrant dark brown treasure enhanced with a splash of milk. So in the same colours, I’ve woven a light, airy shawl with a pattern that is as complex as the flavours and aromas of this delicious drink.

dimensions: 58 x 158 cm + fringe
material: 50% merino, 50% tencel, inlays – merino with stelina
design: my own variation on the Marian Stubenitsky pattern

Počátek

Počátek

Osnova i útek tencel s lurexem (polovina ručně barvená)
Délka: 203cm + třásně
Šířka: 57cm
Technika: double weave pick-up (dvě vrstvy plátna nad sebou, kdy se na každém řádku ručně vybírá, které nitě budou nahoře a které dole, a takto se vytváří obrázek na obou stranách látky)
Krátký příběh:
Trvalo to dlouho, cesta byla trnitá, ale po několika měsících usilovné práce se podařilo dílo dokončit.
Dlouhý příběh:
To, co vidíte, je jen špička mého myšlenkového ledovce. Stejně tak, jako se zdá být nemožné vložit myšlenku do mysli subjektu, i tenhle projekt se zdál být na začátku nemožným. O něco později se však dozvíte, že vložit myšlenku do mysli subjektu je možné, ale musí být vložena dostatečně hluboko a formulována v té nejzákladnější podobě. Co je u tkaní to nejzákladnější? No přeci plátno. Nyní se pohodlně usaďte a začněte snít. Procházíte jednotlivé úrovně snu, čas plyne stále rychleji a vy doufáte, že neupadnete do limbu, vrátíte se zase zpět do vyšších úrovní a snad i do reality. Úrovně snu zde reprezentují jednotlivé vrstvy plátna a jejich vzájemné proplétání nakonec vytváří celý snový svět. Cestou se Vás snaží zastavit a polapit projekce podvědomí subjektu a často jde i o život. Já narazila na mnoho překážek od téměř neexistujícího prošlupu až po zákeřného skřítka s fixou v ruce v noci za stavem. Poznat, zda jste v realitě nebo stále ještě sníte, není vždy jednoduché a snaha neztratit se, udržet si chladnou hlavu a vrátit se zpět do reality, byla i mým cílem.

Počátek života

Počátek života

Okamžik, kdy se spojí vajíčko a spermie. Vznik nového života, nového příběhu, nové lidské bytosti.
Okamžik, kterého jsme byli všichni součástí, ale nikdo z nás si jej nepamatuje.
Zásadní okamžik pro všechny naše životy i pro životy budoucí. Zde pro nás začíná vše.
Okamžik, od kterého se odvíjí radost a následně i starost.
Okamžik, kdy jsme všichni byli poprvé dokonalí a vesmírem chtění, stejně jak tomu je celý náš život, ačkoliv na to někdy zapomínáme.
Demonstrace váhy nenarozeného lidského života jako hodnoty, kterou je potřeba chránit.

Závěsná dekorace na zeď tkaná do kruhu.
Konstrukce je kovový kruh omotaný komerční bavlněnou přízí, do kterého je natažena bavlněná osnova. V útku je kladen velký důraz na lokální produkci materiálu, tvoří jej ovčí vlna pouze českých oveček plemena Romney. Vlna byla zpracována a barvena třetí stranou. Česance vlny jsou vetkány do paprsků osnovy, místy je útek utažen jednonitkovými přízemi z téže vlny, ručně spředené na kolovrátku. Spermie je uplstěna opět ze stejného materiálu. Vajíčko má průměr 70 cm, spermie 3,5 cm. Měřítko odpovídá reálnému poměru obou vůči sobě, může sloužit jako edukativní pomůcka.
Zadní část závěsné dekorace je potažena látkou, závěs je řešen bavlněným provazem napnutým v kruhu.

Píseň počátku

Píseň počátku

Z hlubin moře, kde ticho šeptá píseň pradávnou,
se vznášejí první jiskry života, něžně a tiše.
Kapky slané vody, v nichž se rodí prapůvodní sen,
roztančí život v tanečním kroku, co nikdy neskončí.

Z moře, které objímá zemi svou azurovou paží,
se vztyčí zelené ostrovy, plné svěží naděje.
Listy a trávy, stébla plná života,
vstávají k nebi, vítají slunce jasnou náruč.

Květy pak rozkvétají, jako úsměv matky přírody,
v barvách duhy, v kouzelných odstínech radosti.
V jejich vůni se mísí minulost i budoucnost,
stávají se mostem mezi zemí a oblohou.

Modré nebe, plné naděje a nekonečných snů,
se rozprostírá nad krajinou, jak náruč otce laskavá.
Mraky plují, kreslí příběhy, které jen vítr číst dovede,
a slunce zpívá píseň světla, co srdce rozehřívá.

A když noc své temné pláště rozprostře,
zvedáme oči k nekonečnému vesmíru,
kde hvězdy tančí v rytmu tajemných melodií,
a galaxie se otáčejí v nekonečném reji.

Z hlubin moře, přes rozkvetlou zeleň,
od květů po modrou oblohu,
až k hranicím vesmíru,
se život stává nekonečnou básní, co nikdy nekončí…

zpracování:
osnova: SILK-Merino 700 bílá – zakoupeno, vlastnoručně barveno barvami Jacquard
útek: merino – zbytkový materiál co dvůr dal, vlastnoručně upředeno, barveno barvami Jacquard

tkáno na ashford 8 listů, skrytý vzor: Gillian Mouat from a Weaver’s Book of 8-Shaft Patterns, Page 77- #301 by Ardis Dobrovolny.

rozměry:
šířka: cca 33 cm
délka bez třásní: cca 150 cm

Návrh barev a představy POČÁTKU:
AI chatGPT – umělá inteligence – vlastní zadání
Text Píseň počátku:
AI chatGPT – umělá inteligence – vlastní zadání

Píseň moře

Píseň moře

Počátek – tohle soutěžní téma ve mně vyvolalo dlouhé přemítání. Který počátek mám vlastně vybrat? A jak ho zpracovat? Vyhrálo to, co je mému srdci nejbližší. A není to jen o jednom počátku. Na počátcích mého tkaní byla ovce a její nádherná vlna. Vlna, která se vlní jako voda na začátku toku potůčku nebo říčky. Vlna, která tak dobře přijímá barvy z okolní přírody. A to byl další můj počátek, počátek vášně pro přírodní barvení a zejména pro vzácnou modrou barvu indiga. Stejně jako se řeka dere přírodou skrz nové a nové kraje, i já ráda objevuji a postupuji dál k novým počátkům, třeba k netradičnímu zpracování vlněné příze a k experimentům s jejím uplatněním. Vlna. Zvláštní je, že čeština má stejné slovo pro lokýnku ze hřbetu ovce i pro pohyb vodní hladiny. Já cítím spojení ovčí vlny s vodou mnohem větší než jen slovní. Bez vody by vlna nenarostla kvalitní, neměli bychom ji v čem vyprat. Vodu potřebují rostliny, které následně ve vodní lázni předají svá barviva vlněnému vláknu. Mým námětem ke zpracování se tak stala právě voda, počátek všeho života. Voda, ze které vše vzešlo a díky které vznikají nové další počátky. Zpěněné vlnky na hladině, ztvárněné hrátkami s ovčí vlnou. Skvělou inspirací i poslechem při tkaní se mi stal nádherný Song of the Sea (Píseň moře) ze stejnojmenného filmu, autor hudby je Francouz Bruno Coulais.

Počátek - Dračí uzel

Počátek - Dračí uzel

Karetkovaný pásek
Materiál: příze Camilla, bavlna
Šířka: +-3,5 cm
Délka tkaného vzoru: 121 cm

Pro můj letošní příspěvek do soutěže jsem zvolila pásek tkaný metodou karetkování, která pro mě odráží počátek. Tato metoda má tisíciletou historii v severských zemích, kde je tato tradice stále živá a uctívaná, předává se z generace na generaci. I proto jsem zvolila vzor Dračího uzlu, který je symbolem osobní cesty jednotlivce, vnitřní síly a spojení s dědictvím předků, tedy cesty od počátku až do dnešních dní. Přírodní materiál a mnou zvolené barevné schéma s převahou zelené a hnědé vyjadřuje oslavu přírody, přirozenosti a počátku bytí.
Při tkaní jsem zvolila pro mne novou metodu uchycení tkaného konce karetky pomocí závaží, které zajišťuje stejné napnutí osnovy při tkaní. Pro mne je také svým způsobem dalším počátkem, díky kterému se mohu na své tkací cestě posunou zase o kousíček dál.

The Dawn Will Come

The Dawn Will Come

Shadows fall and hope has fled.
Steel your heart. The dawn will come.
The night is long and the path is dark.
Look to the sky for one day soon the dawn will come.
(Dragon Age: Inquisition)
Šátek, co přišel v tu nejméně vhodnou chvíli. Šátek, který měl být důstojným rozloučením s mou tkalcovskou kariérou. Šátek, u kterého se od počátku kazilo vše, co se pokazit mohlo. Přes to všechno, po každé noci vyjde slunce. A s ním přijde nový den, nové začátky. Něco končí, něco začíná. Přišel úsvit.
Délka: 3,25m
Šíře: 68cm
Složení: osnova – 8/2 morušové hedvábí (8/2 mulberry swiss silk) útek – 12/2 morušové hedvábí (8/2 mulberry swiss silk)
Vše ručně barveno.
Použity tři různé variace vzoru v základu, plus dva odlišné v ozdobných pruzích po okrajích. Pohyblivá středovka/brož vlastní výroby, materiál skleněný kabošon a korálky TOHO 11/0, 8/0 a Miyuki 15/0.

Nákrčník v štýle möbius

Nákrčník v štýle möbius

Šírka 45cm, dĺžka 100cm
Materiál: bb bobbel (4rôzne bavlnené nite/zostatky materiálu navinute do farebného klbka) cca. 1000m a Malabrigo silkpaca 50g
Tkané na stave s pevným listom (RH) s použitím dvoch listov.

Začiatky a konce, konce a začiatky… kolobeh života… nový život, nová práca, nová láska, nový domov, nová rodina, nový deň, nový projekt, nový materiál, nový kurz a nový projekt… nové odhodlanie zapojiť sa do súťaže… moje začiatky sú priznané a nedokonalé… tkám si vlastný príbeh… plný vzorov a farieb… do konca a opäť od začiatku…

Zrození do světla

Zrození do světla

Na počátku byla TMA a MYŠLENKA. Z myšlenky se zrodilo světlo a hmota. Z hmoty temné začaly vyrůstat květiny života vábené světlem… Nový život.

Vpravo dole je temnota duše, ze které vyrůstají tři květiny. Temnota se postupně prosvětluje až ke světlu nahoře. Květiny rostou za světlem a začínají jim růst okvětní lístky svobody. Z temnoty vyrazila chapadla minulosti, která se snaží stáhnout květiny zpět do temnoty. Květiny ale mají silné stonky a drží pohromadě a chrání je světlo. Střed každého květu tvoří kámen.
Zprava:
Heliotrop – kámen očisty – silně ochranný, odvaha, nadhled, intuice a schopnost rozhodování. Pomáhá překonat únavu a dlouhodobý stres. Dává energii a životní sílu.
Sokolí oko – pohled do našeho nitra, duše a podstaty. Volnost v myšlení, stabilizuje pocit vlastní identity a sebedůvěry.
Růženín – nepodmíněná láska, mír, probouzí cit, něžnost a krásu, otevírá srdce.

Obraz bude viset v našem novém obýváku, aby nám připomínal, co vše jsme museli překonat, abychom se měli lépe. Je to výřez jedné etapy našeho života…

Osnova – 100% bavlna
Útek – přírodní ovčí vlna, ručně předená na vřetánku. Všechny odstíny jsou vytvořeny různým poměrem spředených vln tří barev – tmavě hnědá, šedá a bílá. Každý odstín jsem pečlivě promýšlela, česala na česačce a následně předla.
Chapadla – hliníkový drát pokrytý tmavě hnědou vlnou pomocí mokrého plstění.
Střed a okvětní lístky – bílá vlna plstěná jehlou.
Rám – osobně posbírané suché větve buku, oloupaná kůra, obroušené smirkovým papírem, sesazené dohromady a svázané konopným provázkem.

Lotos

Lotos

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Quidem, provident.

„May your life be as beautiful as a lotus in full bloom“

Symbol počátku vesmíru, veškerého života a úplně první květ vůbec, to je Lotos.
Jeho dokonalé linie, krása a schopnost prodrat se bahnem na svět, ho předurčuje symbolizovat i čistotu, sílu, hojnost a znovuzrození. Ukazuje, že píle a vytrvalost dává sílu pokračovat, nepolevit a růst, směřovat a vyvíjet se. Dodává sílu a víru, že nic není nemožné a že dokázat můžeme všechno na světě.

Osnova je vytvořena z kombinace zeleného čaje a modalu, která je na dotek božsky jemná, ale zároveň plná síly unést celý jeden svět. Použila jsem její přírodní nebarvenou formu, která má zlatavou barvu. Dokonale tak představuje čistotu.

Levandulová příze podtrhuje mýtus o prvním květu na světě. Je ručně barvená odstíny rosegold a zlaté, kdy rosegold ladí k doméně celého šátku, ručně vyšívané středovce v podobě lotosu, zatímco zlatá, spolu s vyšívacími stehy a ažůrkami, znázorňuje hojnost.

Vzhled šátku je inspirován svatebním sárím, bohatě zdobeným tradičním oděvem z Indie. Jsou v něm zatkány naděje, sny, chyby i nezdary, se kterými přichází poučení a nové schopnosti.
To vše dává vzniknout ručně tkaným dílům, které tak milujeme.

Délka: 440cm
Šířka: 70cm
Osnova: 50% zelený čaj, 50% modal
Útek: 100% levandule, 100% zelený čaj
Inlays: merino se stelinou, ručně sčesané třetí stranou
Všechny materiály jsou ručně barvené.

Soutěžní koláže

Zde najdete od 14. října všechny letošní soutěžní koláže.
Hlasování bude probíhat od 14. 10. 20:00 do 16. 10. 22:00.
Nejfříve si prohlédněte soutěžní kousky a potom klikněte na:

Hlasovat

Pokud chcete vidět fotografie ve větším rozlišení, klikněte na Zoneramu.

Kořeny mé tkalcovské duše, kořeny přírody

Kořeny mé tkalcovské duše, kořeny přírody

Soutěžní produkt v sobě pojí stránku přírodní a etnografickou.

Svými barvami znázorňuje čistotu kořenů, kolem kterých proudí životodárná voda. Nadzemní část a část pod zemí dělí jemná linie. Pod zemí kořeny dále pokračují jako volné nitky plné vláhy. Nad zemí pak ukazují kořeny svou čistotu barvou lýka. Proto je i zvolen materiál ve složení bavlna a hedvábí.

Druhá část zpracování znázorňuje kořeny mého tkaní, které si mne našlo v krásné a zároveň divoké zemi plné průzračných horských řek (modrá barva až fialová, protože když do takové vody ponoříte prsty, tak vám zaručeně zfialoví) a vyprahlých nížin (zlatavá). V zemi, kde se odpradávna tkalo v každé chalupě a na podlaze nesměl chybět tkaný koberec. Krajkové motivy znázorňují prvky, které si ženy s láskou vetkávaly do své výbavy, např. i do ozdobných ručníků. Malá zamotaná „klubíčka“ zase znázorňují tamní pravidelné poryvy větru, které se opakují v chladném období v pravidelných intervalech, nejméně po 7 dnech – 7 klubek po každé straně ornamentu. „Děrované“ řady znázorňují ženy a muže při tradičním tanci, kdy se spolu drží v řadě, jeden druhého kolem pasu, a ruce se jim vzájemně kříží. 

Slezské Besydy

Slezské Besydy

Materiál osnova i útek: průmyslově zpracovaná příze (ČR) 75% ovčí vlna 25% nylon

Celkový rozměr: 170cm x 33cm

Moje kořeny jsou v kraji, kde mí předkové žili po mnoho generací skromným, ale hodnotným životem. Své bohatství nehledali v majetku, ale v krásné přírodě okolo sebe, uprostřed lesů na svazích hor. Společnost jim vždy dělaly všudypřítomné ovečky, které zajistily nejen obživu a ošacení. Právě zde žijí dodnes srdeční a odolní lidé, nazývající se Gorole, pevně zakořenění v malém regionu. Uchovávají si nejen své jedinečné nářečí, ale i tradiční písně, tance a lidové kroje, které vyprávějí příběhy jejich předků. Folklor tu není jen vzpomínkou – je živý, pulsující v každém setkání, v každém úsměvu. Takové jsou Slezské Beskydy, taková je i moje šála.

Vlněná příze je barvená vlastnoručně pomocí potravinářských barviv a kyseliny citronové.

Kořeny našich předků

Kořeny našich předků

Tento polštář je vytvořen s úctou k těm, kteří před námi žili z darů přírody — na slovenských loukách a kopanicích, kde pramení kořeny našich předků. Ovce plemene Valaška tam spásaly šťavnatou trávu a na podzim darovaly svou vlnu – hřejivý dar, který naši předkové s úctou zpracovávali. Kořeny lnu zase čerpaly sílu matky země, aby na podzim odevzdaly úrodu, z níž se rodila tkanina pevná jako život sám.

Ruka člověka, jemná a znalá, trpělivě proměňovala dary přírody – vlnu stříhala, prala a česala, len máčela a třepala. Během dlouhých zimních večerů se roztočil kolovrátek a z česanců se rodilo vlákno. Vlákno, z něhož vzniklo plátno, později ručně sešité – tak, jako kdysi.

Tehdy nezbytnost, dnes symbol dědictví. Kořeny našich předků připomínají, že síla tradice je stále přítomná – v řemesle i v nás.

Rozměry polštáře: 40 × 40 cm

Použitý materiál:

Ovčí vlna (plemeno Valaška) – z domácího slovenského chovu, zpracovaná do česance třetí stranou, mnou spředená a utkaná.

Len – na Slovensku tradičním způsobem vypěstovaný, zpracovaný a spředený třetí stranou, mnou utkaný. Lněná nit použita i při šití.

Kořeny

Kořeny

KOŘENY  –  znamenají, že tvé vlastní kořeny (původ, rodina, zkušenosti, prožitky) nejsou šedé ani obyčejné, ale nesou paletu

barev – něhu, osud, proudění, vášeň, naději i rovnováhu. Že i bolestné části minulosti (např. těžké chvíle) mohou být barvou – třeba temnou, ale přesto součástí celku, který dává životu hloubku.

K – Krása (růžová)
Růžová je barvou jemnosti, něhy a lásky. V kořenech představuje krásu toho, co nás stvořilo – vztahy, city, rodinné pouto. Ukazuje, že naše minulost není jen břemeno, ale také zdroj radosti a harmonie.

 O – Osud (fialová)
 Fialová je barva spirituality, tajemství a vyššího smyslu. Kořeny v této barvě nám připomínají, že nejsme jen náhodou zde – neseme v sobě nitky osudu, které nás propojují s předky a vedou cestu vpřed.

 Ř – Řeky (modrá)
 Modrá symbolizuje proud života, klid i hloubku. Řeky jako kořeny odnášejí minulost, přinášejí nové zkušenosti a spojují nás s mořem kolektivního vědomí. Kořeny jsou proudem, který nás drží i posouvá.

 E – Emoce (červená)
 Červená je barvou vášně, síly a života. V kořenech představuje vše, co v nás žije nejhlouběji – radost i bolest, lásku i hněv. Emoce jsou živou mízou, kterou kořeny nasávají a předávají do naší „koruny“.

 N – Naděje (žlutá)
 Žlutá září jako slunce. V kořenech představuje víru, že i v temnotě půdy roste něco krásného. Naděje je světlo, které živí naše cesty a umožňuje růst, i když zatím nevidíme plody. 

Y – Yin-Yang (černá a bílá)
Černá a bílá symbolizují rovnováhu, jednotu protikladů. Kořeny v sobě nesou i stíny, i světlo. Připomínají, že naše síla spočívá v přijetí obou pólů – bolesti i radosti, pádu i vzestupu, konce i začátku.

Vzor DIAMANT – symbol pevné síly tradice v rodině. Tak jako kořeny stromů vzniká někde hluboko v zemi pod velkým tlakem. Rozkvět, pokračování života, věčný cyklus (kořeny – hluboko, lesk – to co je vidět).

Kořeny je pouto rodiny, síla jít dál, rozvíjet, motivovat, vzkvétat, vzdělávat. Když zakopneš, vstaneš a jdeš dál.

 

Materiál je průmyslově zpracovaná příze.

Felicitas lucens

Felicitas lucens

Květiny jsou více než jen krásné a barevné.
Je to i část skrytá pod povrchem, v temnu, černobílá.
Životodárné kořeny.
Právě tady vystupují na světlo – ve tmě se rozzáří.
Připomínají nám tím, že bez nich by nebylo co obdivovat.

Jetel luční – Trifolium pratense
Léčivá bylina, čtyřlístek pro štěstí

technika: doubleweave pick-up
velikost: 22 x 32 cm
materiál: vyšívací nitě (černá a fosforeskující bílá)

Tady a teď kořeny života

Tady a teď kořeny života

Tak, jako strom vyrůstá z kořenů, stejně tak naše duše roste na pevném základu přítomných okamžiků. Náš život se skládá z malinkých kousků, dějí se tady a jsou teď. A i když nám můžou připadat často stejné, při bližším pohledu a větším procítění zjistíme, že každý okamžik je jedinečný. A kdyby tady bylo tam a teď by bylo jindy, byl by to zcela jiný okamžik. A přesně takový je tenhle šátek, dívejte se pozorně, ať vám nic neunikne. 

Život máme protkaný událostmi, kterým v daný okamžik přikládáme větší váhu, můžou to být třeba důležitá rozhodnutí určující další směr naší cesty, ale když se na sklonku života za sebou ohlédnete, zjistíte, že to byly jen drobné nitě vložené mezi všechny ty ostatní okamžiky (na šátku je najdete v podobě inlays, při důkladném zkoumání jsou výraznou dominantou, ale při celkovém pohledu symbolizují naprostou nevýznamnost těchto událostí) 

A kde je začátek a kde konec našeho života? Kdo ví. Smrt je jen opuštěním hmotného těla aby duše mohla plout dál. Nebojme se smrti, prožijme ji tady a teď a kdo ví, třeba při ještě vzdálenějším pohledu zjistíme, že to byla jen další nevýznamná nitka uprostřed té záplavy přítomných okamžiků. 

Buddha řekl: „Žij tady a teď a hleď dělat všechny cítící bytosti šťastné a neubližuj jim”

Délka: 465cm

Šířka: 70cm

Osnova: ananas (část ručně barvená mnou a dalšími dvěma stranami)

Útek: hedvábí/perla/stellina (ručně barvená mnou)

Inlays: eri hedvábí (ručně barvené další stranou)

Hranice návratů

Hranice návratů

Ze všech způsobů, jak téma kořenů pojmout, jsem sáhla po tom nejprvoplánovějším námětu. Po siluetách stromů zakořeněných v půdě, která už možná pamatuje lepší doby.

Tohle měla být pocta životu, který si cestu prorazí i skrze spálenou zem. Konstatování, že tady nad zemí si příroda stejně vezme, co její jest. Při tkaní se ale má pozornost stále víc obracela dolů, pod povrch, do těžké hlíny, kde život klíčí a kam se po smrti zase vrací. 

Má tkanina nemá rub a líc. Lze ji tak pověsit na zeď i zavěsit do prostoru, z každé strany ukáže jinou podobu.

Osnovu má z buretového hedvábí v krémovém a hnědočerném až černém odstínu. V horní části obrazu je bílým a černým buretem vytkávané plátno a dolní část je tkaná jako tapiserie z ručně předených přízí, ve kterých jsem recyklovala odstřižky z minulých osnov. Tyhle původně různobarevné příze z přírodních materiálů jsem míchala s vlnou a přebarvovala, až mi vznikla paleta odstínů od studených a teplých šedých přes černé s různými podtóny, až po tlumeně okrovou. Příze s proměnlivým leskem i strukturou. Mým cílem byl popelavý efekt, uhlí a zemina. 

Pro spodní část obrazu bylo potřeba osnovu o třetinu zredukovat, a tak se tyto nepotřebné osnovní nitě rozpadly na kořeny stromů nad nimi. 

Rozměry:

100 x 56 cm tkaná část

123 cm včetně dřevěného závěsu a třásní

Kořeny našeho rodu

Kořeny našeho rodu

KOŘENY NAŠEHO RODU sahají do konce 17. století, kdy podle zápisu v matrice, přichází do Čech pan

Godefried z města Magdeburg…

V té samé době, v roce 1690 v Magdeburgu opisuje písař knihu vzorů, podle kterých teď tkám…

Třeba si pan Godefried před 330 lety přinesl do nového domova podobný závěs…

rozměr: 135 x 80 cm

materiál: ručně barvená bavlna

technika: double weave

Pod povrchem / Beneath the surface

Pod povrchem / Beneath the surface

Rozměry výrobku:  67×104(bez třásní), 67×117 (včetně třásní)

Materiál:

– přírodní cotolin 16/2 , autorkou experimentálně barvený hlínou (jíly)

– ovčí vlna přírodních odstínů + barvená hlínou

– koňské žíně

– příze na visible mending+konce střapců: cotolin, len

– skleněné korálky

Na počátku stála úvaha, co vlastně stojí u kořenů tkalcovského řemesla. Mimo jiné jistě i zvídavost, hravost, ochota experimentovat. Kořenům se nejlépe daří v půdě, volba proto padla na barvení jíly. Očekávala jsem odstíny hnědé, ale hlína tvrdošíjně trvala na tom, že dominantními barvami budou béžová a růžová.

Inspirací pro samotnou práci pak byla rozmanitost, která se skrývá pod povrchem, v půdě spolu s kořeny nebo v lidské mysli. Proměnlivost, prchavé vzory, nahodilost, pomíjivé a zdánlivé  (a)symetrie, nápady a myšlenky (bytosti), které se vynořují a opět mizí. Mnohovrstevnatost i provázanost byla umožněná dvojitým tkaním na osmilistém stavu, jen abych se vždy znovu pokorně vracela k podmanivosti prosté plátnové vazby. Technické problémy spjaté s kombinací postupů byly ponechány přiznané, s odkazem na japonskou estetiku nedokonalosti wabi sabi, případně řešené jako visible mending. Významnou roli hrálo okouzlení vlákny živočišného původu – vlnou a koňskými žíněmi – a snaha je ponechat volné, nespoutané v jejich přirozenosti. A na konec ozvěny historie – kombinace tkaní s krosienkami. Radost z tvorby, která stojí u kořenů lidské přičinlivosti a je zlatou nití (tkání) spojující všechna tradiční řemesla.

Díky za příležitost, byla to jízda.

Kořeny rodu

Kořeny rodu

Osnova: Cotolin (50% bavlna, 50% len)

Útek: Cotolin (50% bavlna, 50% len)

       100% Len

Kořeny: 100% ovčí vlna (ručně předená)

Pro téma kořeny jsem zvolila jednoduchou plátnovou vazbu, kde hezky vyniknou vetkané kořeny z ručně předené vlny.

Osnova je z přírodní příze cotolin. Útek je z téže příze a z lněné příze barvené výrobcem.

Odlišnými barvami přízí a malými změnami vzoru v nepravidelných pruzích znázorňuji různé geologické vrstvy Země, kterými kořeny prorůstají do hloubky.

Uprostřed kořenů je vetkána runa Othala znázorňující domov, vlast a kořeny.

Na spodní části kabelky jsem ponechala třásně. Stejně jako každý jeden člověk z rodu je jiný, tak i třásně jsou zapleteny různorodě a doplňují je přírodní a růžové dřevěné korálky.

Kořeny rodu jsou pro mne osobně velmi důležité, stejně jako blízká rodinná pouta a bezpečné útočiště domova a rodiny. Toto všechno mi pomáhá nalézt sebe a své místo zde na Zemi.

Moc ráda se vracím do rodného domu mé babičky. Celé toto místo má pro mne své magické kouzlo. Stavení s kamny na dřevo, staré ovocné stromy v sadu, které zasadil můj praděd, louky a lesy se všemi svými dary. Venkovský hřbitov plný zapomenutých hrobů, kde rostou šípky a naskýtá se nádherný pohled na hory i údolí… To je mé dětství i dospělost, mé kořeny…

První hřích

První hřích

Téma Kořeny. Dlouho jsem si říkala, co s tím? Co můžou být kořeny? Jasně, kořeny rostlin, pro ně velice důležitou částí těla. Co dál? Možná rodinné kořeny, historické kořeny? Kořeny slov? Hm, ale co jít více do hloubky, víc do abstraktna. Co ještě můžou být kořeny? Co třeba něco pradávného, původního, prvotního? Kořeny všeho zla? A pak jsem to najednou měla. Tak vznikl „První hřích“…

Použitá technika je dvojité tkaní, materiál bavlna, k natažení posloužila větev jabloně

Rozměr: 33 x 37cm

Název tkaniny

  • popisek popisek
  • popisek popisek
  • poooooooopiseeeeeeeeee
  •  
  •  
Hlasovat
TMA

TMA

Název: Tma

Text: Jemná šála představující nekonečnou tmu protkanou pouze stříbrnými odlesky hvězd, tkáno na stavu s pevným listem, výsledná šíře 35 cm, délka 1,5 m.

Ortus lucis (vzestup světla)

Ortus lucis (vzestup světla)

Název: Ortus Lucis (Vzestup světla)

Materiál osnova i útek: průmyslově zpracovaná příze (ČR) 75% ovčí vlna, 25% polyamid, 60tex x4

Celkový rozměr: 295cm x 34cm

„Počátek“ je pro mne okamžik, kdy z nekonečné temnoty vesmíru vystoupily hvězdy a zrodilo se světlo. Stejně jako ve vesmíru, i na mé šále září hvězdy žlutými a modrými tóny. Zvolila jsem vzor pro 7 listů „Bethlehem Star“ od Mary Dargie. Správné zavlečení osnovy dle vzoru i dlouhé sekvence opakování byly pro mne velkou výzvou, stejně jako práce s ovčí vlnou.

The journey

The journey

Počátek?

Pro mě představuje začátek cesty, životní etapy. Barvy vyjadřující osoby, které se vtisknuly do mé cesty… rodina, přátelství a láska. Každá jednotlivá barva vypráví příběh… příběh lidí, co člověk bezmezně miluje. Strom života s kráčející dívkou životem, ať je jakýkoliv.

Délka: 4,7m plus třásně

Šířka: 74cm

Osnova: tencel, tencel/len, bambus, bavlna, většinový podíl tencel.

Útek: Mulberry silk, Swiss mulberry silk

Výšivky a detaily jako inlays aj. se skládají z bambusu, tencelu, peppermint, mulberry silk, swiss mulberry silk, raw tsumugi silk a bourette silk..

Detaily: lenolace, výšivka dívky ‚patterned inlay‘, inlays, colors block, pooling, change pattern.

Třásně volné a boho styl motané s korálky, ozdobnými kovovými komponenty, které jsou použité i na stromu. Vše, co se barvilo, je ručně barvené.

Caffeine

Caffeine

Když se řekne počátek, nemusím chodit pro inspiraci daleko, stačí se zamyslet nad tím, jak začíná můj den – a já si své ráno nedokážu představit bez ranní kávy, voňavého tmavě hnědého pokladu vylepšeného trochou mléka. Ve stejných barvách jsem tedy utkala lehký, vzdušný šál se vzorem, který je stejně komplexní jako chutě a vůně tohoto lahodného nápoje.

rozměry: 58 x 158 cm + třásně

materiál: 50 % merino, 50 % tencel, inlays merino se stelinou

návrh: vlastní variace na vzor Marian Stubenitsky

Caffeine
When you say beginning, I don’t have to go far for inspiration, just think about how my day starts – and I can’t imagine my morning without my morning coffee, a fragrant dark brown treasure enhanced with a splash of milk. So in the same colours, I’ve woven a light, airy shawl with a pattern that is as complex as the flavours and aromas of this delicious drink.

dimensions: 58 x 158 cm + fringe
material: 50% merino, 50% tencel, inlays – merino with stelina
design: my own variation on the Marian Stubenitsky pattern

Počátek

Počátek

Osnova i útek tencel s lurexem (polovina ručně barvená)
Délka: 203cm + třásně
Šířka: 57cm
Technika: double weave pick-up (dvě vrstvy plátna nad sebou, kdy se na každém řádku ručně vybírá, které nitě budou nahoře a které dole, a takto se vytváří obrázek na obou stranách látky)
Krátký příběh:
Trvalo to dlouho, cesta byla trnitá, ale po několika měsících usilovné práce se podařilo dílo dokončit.
Dlouhý příběh:
To, co vidíte, je jen špička mého myšlenkového ledovce. Stejně tak, jako se zdá být nemožné vložit myšlenku do mysli subjektu, i tenhle projekt se zdál být na začátku nemožným. O něco později se však dozvíte, že vložit myšlenku do mysli subjektu je možné, ale musí být vložena dostatečně hluboko a formulována v té nejzákladnější podobě. Co je u tkaní to nejzákladnější? No přeci plátno. Nyní se pohodlně usaďte a začněte snít. Procházíte jednotlivé úrovně snu, čas plyne stále rychleji a vy doufáte, že neupadnete do limbu, vrátíte se zase zpět do vyšších úrovní a snad i do reality. Úrovně snu zde reprezentují jednotlivé vrstvy plátna a jejich vzájemné proplétání nakonec vytváří celý snový svět. Cestou se Vás snaží zastavit a polapit projekce podvědomí subjektu a často jde i o život. Já narazila na mnoho překážek od téměř neexistujícího prošlupu až po zákeřného skřítka s fixou v ruce v noci za stavem. Poznat, zda jste v realitě nebo stále ještě sníte, není vždy jednoduché a snaha neztratit se, udržet si chladnou hlavu a vrátit se zpět do reality, byla i mým cílem.

Počátek života

Počátek života

Okamžik, kdy se spojí vajíčko a spermie. Vznik nového života, nového příběhu, nové lidské bytosti.
Okamžik, kterého jsme byli všichni součástí, ale nikdo z nás si jej nepamatuje.
Zásadní okamžik pro všechny naše životy i pro životy budoucí. Zde pro nás začíná vše.
Okamžik, od kterého se odvíjí radost a následně i starost.
Okamžik, kdy jsme všichni byli poprvé dokonalí a vesmírem chtění, stejně jak tomu je celý náš život, ačkoliv na to někdy zapomínáme.
Demonstrace váhy nenarozeného lidského života jako hodnoty, kterou je potřeba chránit.

Závěsná dekorace na zeď tkaná do kruhu.
Konstrukce je kovový kruh omotaný komerční bavlněnou přízí, do kterého je natažena bavlněná osnova. V útku je kladen velký důraz na lokální produkci materiálu, tvoří jej ovčí vlna pouze českých oveček plemena Romney. Vlna byla zpracována a barvena třetí stranou. Česance vlny jsou vetkány do paprsků osnovy, místy je útek utažen jednonitkovými přízemi z téže vlny, ručně spředené na kolovrátku. Spermie je uplstěna opět ze stejného materiálu. Vajíčko má průměr 70 cm, spermie 3,5 cm. Měřítko odpovídá reálnému poměru obou vůči sobě, může sloužit jako edukativní pomůcka.
Zadní část závěsné dekorace je potažena látkou, závěs je řešen bavlněným provazem napnutým v kruhu.

Píseň počátku

Píseň počátku

Z hlubin moře, kde ticho šeptá píseň pradávnou,
se vznášejí první jiskry života, něžně a tiše.
Kapky slané vody, v nichž se rodí prapůvodní sen,
roztančí život v tanečním kroku, co nikdy neskončí.

Z moře, které objímá zemi svou azurovou paží,
se vztyčí zelené ostrovy, plné svěží naděje.
Listy a trávy, stébla plná života,
vstávají k nebi, vítají slunce jasnou náruč.

Květy pak rozkvétají, jako úsměv matky přírody,
v barvách duhy, v kouzelných odstínech radosti.
V jejich vůni se mísí minulost i budoucnost,
stávají se mostem mezi zemí a oblohou.

Modré nebe, plné naděje a nekonečných snů,
se rozprostírá nad krajinou, jak náruč otce laskavá.
Mraky plují, kreslí příběhy, které jen vítr číst dovede,
a slunce zpívá píseň světla, co srdce rozehřívá.

A když noc své temné pláště rozprostře,
zvedáme oči k nekonečnému vesmíru,
kde hvězdy tančí v rytmu tajemných melodií,
a galaxie se otáčejí v nekonečném reji.

Z hlubin moře, přes rozkvetlou zeleň,
od květů po modrou oblohu,
až k hranicím vesmíru,
se život stává nekonečnou básní, co nikdy nekončí…

zpracování:
osnova: SILK-Merino 700 bílá – zakoupeno, vlastnoručně barveno barvami Jacquard
útek: merino – zbytkový materiál co dvůr dal, vlastnoručně upředeno, barveno barvami Jacquard

tkáno na ashford 8 listů, skrytý vzor: Gillian Mouat from a Weaver’s Book of 8-Shaft Patterns, Page 77- #301 by Ardis Dobrovolny.

rozměry:
šířka: cca 33 cm
délka bez třásní: cca 150 cm

Návrh barev a představy POČÁTKU:
AI chatGPT – umělá inteligence – vlastní zadání
Text Píseň počátku:
AI chatGPT – umělá inteligence – vlastní zadání

Píseň moře

Píseň moře

Počátek – tohle soutěžní téma ve mně vyvolalo dlouhé přemítání. Který počátek mám vlastně vybrat? A jak ho zpracovat? Vyhrálo to, co je mému srdci nejbližší. A není to jen o jednom počátku. Na počátcích mého tkaní byla ovce a její nádherná vlna. Vlna, která se vlní jako voda na začátku toku potůčku nebo říčky. Vlna, která tak dobře přijímá barvy z okolní přírody. A to byl další můj počátek, počátek vášně pro přírodní barvení a zejména pro vzácnou modrou barvu indiga. Stejně jako se řeka dere přírodou skrz nové a nové kraje, i já ráda objevuji a postupuji dál k novým počátkům, třeba k netradičnímu zpracování vlněné příze a k experimentům s jejím uplatněním. Vlna. Zvláštní je, že čeština má stejné slovo pro lokýnku ze hřbetu ovce i pro pohyb vodní hladiny. Já cítím spojení ovčí vlny s vodou mnohem větší než jen slovní. Bez vody by vlna nenarostla kvalitní, neměli bychom ji v čem vyprat. Vodu potřebují rostliny, které následně ve vodní lázni předají svá barviva vlněnému vláknu. Mým námětem ke zpracování se tak stala právě voda, počátek všeho života. Voda, ze které vše vzešlo a díky které vznikají nové další počátky. Zpěněné vlnky na hladině, ztvárněné hrátkami s ovčí vlnou. Skvělou inspirací i poslechem při tkaní se mi stal nádherný Song of the Sea (Píseň moře) ze stejnojmenného filmu, autor hudby je Francouz Bruno Coulais.

Počátek - Dračí uzel

Počátek - Dračí uzel

Karetkovaný pásek
Materiál: příze Camilla, bavlna
Šířka: +-3,5 cm
Délka tkaného vzoru: 121 cm

Pro můj letošní příspěvek do soutěže jsem zvolila pásek tkaný metodou karetkování, která pro mě odráží počátek. Tato metoda má tisíciletou historii v severských zemích, kde je tato tradice stále živá a uctívaná, předává se z generace na generaci. I proto jsem zvolila vzor Dračího uzlu, který je symbolem osobní cesty jednotlivce, vnitřní síly a spojení s dědictvím předků, tedy cesty od počátku až do dnešních dní. Přírodní materiál a mnou zvolené barevné schéma s převahou zelené a hnědé vyjadřuje oslavu přírody, přirozenosti a počátku bytí.
Při tkaní jsem zvolila pro mne novou metodu uchycení tkaného konce karetky pomocí závaží, které zajišťuje stejné napnutí osnovy při tkaní. Pro mne je také svým způsobem dalším počátkem, díky kterému se mohu na své tkací cestě posunou zase o kousíček dál.

The Dawn Will Come

The Dawn Will Come

Shadows fall and hope has fled.
Steel your heart. The dawn will come.
The night is long and the path is dark.
Look to the sky for one day soon the dawn will come.
(Dragon Age: Inquisition)
Šátek, co přišel v tu nejméně vhodnou chvíli. Šátek, který měl být důstojným rozloučením s mou tkalcovskou kariérou. Šátek, u kterého se od počátku kazilo vše, co se pokazit mohlo. Přes to všechno, po každé noci vyjde slunce. A s ním přijde nový den, nové začátky. Něco končí, něco začíná. Přišel úsvit.
Délka: 3,25m
Šíře: 68cm
Složení: osnova – 8/2 morušové hedvábí (8/2 mulberry swiss silk) útek – 12/2 morušové hedvábí (8/2 mulberry swiss silk)
Vše ručně barveno.
Použity tři různé variace vzoru v základu, plus dva odlišné v ozdobných pruzích po okrajích. Pohyblivá středovka/brož vlastní výroby, materiál skleněný kabošon a korálky TOHO 11/0, 8/0 a Miyuki 15/0.

Nákrčník v štýle möbius

Nákrčník v štýle möbius

Šírka 45cm, dĺžka 100cm
Materiál: bb bobbel (4rôzne bavlnené nite/zostatky materiálu navinute do farebného klbka) cca. 1000m a Malabrigo silkpaca 50g
Tkané na stave s pevným listom (RH) s použitím dvoch listov.

Začiatky a konce, konce a začiatky… kolobeh života… nový život, nová práca, nová láska, nový domov, nová rodina, nový deň, nový projekt, nový materiál, nový kurz a nový projekt… nové odhodlanie zapojiť sa do súťaže… moje začiatky sú priznané a nedokonalé… tkám si vlastný príbeh… plný vzorov a farieb… do konca a opäť od začiatku…

Zrození do světla

Zrození do světla

Na počátku byla TMA a MYŠLENKA. Z myšlenky se zrodilo světlo a hmota. Z hmoty temné začaly vyrůstat květiny života vábené světlem… Nový život.

Vpravo dole je temnota duše, ze které vyrůstají tři květiny. Temnota se postupně prosvětluje až ke světlu nahoře. Květiny rostou za světlem a začínají jim růst okvětní lístky svobody. Z temnoty vyrazila chapadla minulosti, která se snaží stáhnout květiny zpět do temnoty. Květiny ale mají silné stonky a drží pohromadě a chrání je světlo. Střed každého květu tvoří kámen.
Zprava:
Heliotrop – kámen očisty – silně ochranný, odvaha, nadhled, intuice a schopnost rozhodování. Pomáhá překonat únavu a dlouhodobý stres. Dává energii a životní sílu.
Sokolí oko – pohled do našeho nitra, duše a podstaty. Volnost v myšlení, stabilizuje pocit vlastní identity a sebedůvěry.
Růženín – nepodmíněná láska, mír, probouzí cit, něžnost a krásu, otevírá srdce.

Obraz bude viset v našem novém obýváku, aby nám připomínal, co vše jsme museli překonat, abychom se měli lépe. Je to výřez jedné etapy našeho života…

Osnova – 100% bavlna
Útek – přírodní ovčí vlna, ručně předená na vřetánku. Všechny odstíny jsou vytvořeny různým poměrem spředených vln tří barev – tmavě hnědá, šedá a bílá. Každý odstín jsem pečlivě promýšlela, česala na česačce a následně předla.
Chapadla – hliníkový drát pokrytý tmavě hnědou vlnou pomocí mokrého plstění.
Střed a okvětní lístky – bílá vlna plstěná jehlou.
Rám – osobně posbírané suché větve buku, oloupaná kůra, obroušené smirkovým papírem, sesazené dohromady a svázané konopným provázkem.

Lotos

Lotos

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Quidem, provident.

„May your life be as beautiful as a lotus in full bloom“

Symbol počátku vesmíru, veškerého života a úplně první květ vůbec, to je Lotos.
Jeho dokonalé linie, krása a schopnost prodrat se bahnem na svět, ho předurčuje symbolizovat i čistotu, sílu, hojnost a znovuzrození. Ukazuje, že píle a vytrvalost dává sílu pokračovat, nepolevit a růst, směřovat a vyvíjet se. Dodává sílu a víru, že nic není nemožné a že dokázat můžeme všechno na světě.

Osnova je vytvořena z kombinace zeleného čaje a modalu, která je na dotek božsky jemná, ale zároveň plná síly unést celý jeden svět. Použila jsem její přírodní nebarvenou formu, která má zlatavou barvu. Dokonale tak představuje čistotu.

Levandulová příze podtrhuje mýtus o prvním květu na světě. Je ručně barvená odstíny rosegold a zlaté, kdy rosegold ladí k doméně celého šátku, ručně vyšívané středovce v podobě lotosu, zatímco zlatá, spolu s vyšívacími stehy a ažůrkami, znázorňuje hojnost.

Vzhled šátku je inspirován svatebním sárím, bohatě zdobeným tradičním oděvem z Indie. Jsou v něm zatkány naděje, sny, chyby i nezdary, se kterými přichází poučení a nové schopnosti.
To vše dává vzniknout ručně tkaným dílům, které tak milujeme.

Délka: 440cm
Šířka: 70cm
Osnova: 50% zelený čaj, 50% modal
Útek: 100% levandule, 100% zelený čaj
Inlays: merino se stelinou, ručně sčesané třetí stranou
Všechny materiály jsou ručně barvené.

Kudy kam

  • Návody a postupy
  • Blog
  • Galerie
  • Moje Ravelry

Důležité

  • Kdo jsem
  • Kontakt
  • Obchodní podmínky
  • GDPR

Háčkování

  • Úvod do obrazového háčkování
  • Hvězdička
Facebook-f Facebook-f Youtube Instagram Linkedin Envelope
Vyrobila ❤ Veronika Gadulová, Tkanee, 2025

TKANEE
Spravovat cookies
Stránka www.tkanee.cz používá ke svému chodu cookies. Pro jejich povolení stiskni Přijímám a nebo si je uprav v nastavení. Nesouhlas nebo odvolání může vést k tomu, že ti web nebude fungovat správně.
Funkční Vždy aktivní
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Předvolby
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistická
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketingová
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
Ukázat nastavení
{title} {title} {title}
  • Kurzy
  • Blog
  • E-shop
  • Tkalcovská soutěž
  • O mně
  • Kontakt
  • Kurzy
  • Blog
  • E-shop
  • Tkalcovská soutěž
  • O mně
  • Kontakt
Přihlásit se